Δευτέρα 2 Απριλίου 2018

Αποχαιρετώντας τον Κινεζικό Διαστημικό Σταθμό Tiangong-1

Η φλογερή συντριβή του πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό...


Καλλιτεχνική απεικόνιση για τον πρότυπο Κινεζικό διαστημικό σταθμό Tiangong-1 της ενώ αναφλέγεται στην ατμόσφαιρα της Γης κατά τη διάρκεια της πύρινης επιστροφής του στη Γη, κατά τη διάρκεια της νύχτας  1 με 2 Απριλίου 2018.
Εικόνα: Alejandro Miranda / Alamy

Ο Tiangong-1 (Τιάν-γκονγκ 1 ) δεν υπάρχει πια.


Ο πρότυπος διαστημικός σταθμός της Κίνας, το όνομα του οποίου μεταφράζεται ως «Ουράνιο Ανάκτορο 1», καταστράφηκε με την πύρινη επανεισοδό του στην ατμόσφαιρα της Γης εχθές (1 Απριλίου), στον ουρανό πάνω από τον νότιο Ειρηνικό Ωκεανό περίπου στις 8:16 μ.μ. EDT (0016 2 Απριλίου σε ώρα GMT - 4 το πρωί ώρα Ελλάδας), σύμφωνα με την υπηρεσία των ΗΠΑ U.S. Strategic Command's Joint Force Space Component Command (JFSCC)

"Το πρόγραμμα JFSCC χρησιμοποίησε τους αισθητήρες του δικτύου Space Surveillance και το σύστημα ανάλυσης τροχιάς για να επιβεβαιώσουν την επανείσοδο του Tiangong-1", ανέφεραν αξιωματούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ σε δήλωση τους. [Tiangong-1: Η Πτώση του διαστημικού σταθμού της Κίνας σε εικόνες]

Ορισμένα κομμάτια του σε μεγέθους σχολικού  λεωφορείου Tiangong-1 σχεδόν σίγουρα "επέζησαν" από την πτώση, αλλά οι πιθανότητες ότι προκάλεσαν οποιαδήποτε ζημιά ή τραυματισμό είναι εξαιρετικά μικρές: Σύμφωνα με εμπειρογνώμονες της Aerospace Corporation είχατε λιγότερη πιθανότητα από 1 σε 1 τρισεκατομμύριο να χτυπηθείτε από ένα φλεγόμενο κομμάτι του " ουράνιου ανακτόρου" , 

Παρεμπιπτόντως, εάν καταφέρετε να βρείτε ένα τέτοιο κομμάτι του Tiangong-1, μην το αγγίξετε ή μην εισπνεύσετε κοντά σε αυτό το θραύσμα. Τα διαστημικά σκουπίδια είναι πολύ πιθανόν να έχουν μολυνθεί με Υδραζίνη, ένα τοξικό καύσιμο πυραύλων, λένε οι ειδικοί.

Ο Κ.Δ.Σ. Tiangong-1 ήταν περίπου 34 πόδια σε μήκος, 11 πόδια σε πλάτος (10.4 με 3.4 μέτρα), και ζύγιζε περισσότερο από 9 τόνους (8 μετρικούς τόνους). Το εργαστήριο διαστήματος αποτελούνταν από δύο βασικά μέρη: μια «πειραματική μονάδα» που στεγάζονταν οι αστροναύτες που κατέφθαναν στο σταθμό, και μια «μονάδα πόρων» που φιλοξένησε τα συστήματα ηλιακής ενέργειας και πρόωσης του Tiangong-1.


Η πρόσδεση δύο ρομποτικών διαστημικών σκαφών, του διαστημικού σταθμού Tiangong 1 και της κάψουλας Shenzhou 8, παρείχε μια προεπισκόπηση των μεγαλύτερων κινεζικών διαστημικών συμπλεγμάτων τα οποία σχεδιάζονται για το μέλλον.
Εικόνα: Karl Tate, SPACE.com Contributor  


Το σκάφος εκτοξεύτηκε χωρίς καθέναν επιβαίνοντα στις 29 Σεπτεμβρίου του 2011, σε μια τροχιά περίπου 350 χιλιομέτρων πάνω από τη Γη. Αυτό το ύψος είναι ελαφρώς χαμηλότερο από την τροχιά του πολύ μεγαλύτερου του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, του οποίου το μέσο υψόμετρο είναι 250 μίλια (400 χλμ.) πάνω από την γεώδη επιφάνειας της Γης. Η κύρια αποστολή του Tiangong-1 δήλωσε η Κίνα, ήταν να βοηθήσει την χώρα να κυριαρχήσει στις τεχνολογίες που απαιτούνται για τη συναρμολόγηση και τη λειτουργία ενός αξιόπιστου διαστημικού σταθμού σε τροχιά γύρω από τη Γη, στόχος που επιδιώκει να επιτύχει η Κίνα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2020.

Στις 2 Νοεμβρίου του 2011, το ρομποτικό διαστημόπλοιο Shenzhou-8 επισκέφθηκε το Tiangong-1, εκτελώντας την πρώτη τροχιακή πρόσδεση της Κίνας. Ένα άλλο μεγάλο γεγονός ήρθε τον Ιούνιο του 2012, όταν ένα πλήρωμα τριών διαστημοπλοίων συνδέθηκε με το όχημά τους το Shenzhou-9 στο " Ουράνιο Ανάκτορο" .

Τρεις ακόμη "taikonauts", δηλαδή Κινέζοι αστροναύτες, επισκέφτηκαν τον σταθμό τον Ιούνιο του 2013, ταξιδεύοντας με το διαστημόπλοιο Shenzhou-10. Κάθε μία από αυτές τις αποστολές είχε διάρκεια περίπου δύο εβδομάδες.


Η διάρκεια ζωής του Tiangong-1 ήταν μόλις δύο χρόνια και η δουλειά του εργαστηρίου διαστήματος του προγράμματος έγινε κυρίως μετά την αναχώρηση του Shenzhou-10. Ωστόσο, το λεγόμενο εργαστήριο "κενού διαστήματος" συνέχισε ωστόσο να κάνει κάποιες εργασίες παρατήρησης της Γης, και ερευνητές και οι μηχανικοί διατηρούσαν επαφή μαζί του μέχρι τον Μάρτιο του 2016, όπου και σταμάτησε η μετάδοση δεδομένων μεταξύ του Tiangong-1 και των χειριστών του, για λόγους που η Κίνα δεν διευκρίνισε ρητά. Σε εκείνο το σημείο, μια ανεξέλεγκτη επανεμφάνιση του σταθμού στην ατμόσφαιρα της Γης ήταν προφανώς αναπόφευκτη.

Αυτή είναι η άποψη των εξωτερικών ερευνητών. Αλλά οι Κινέζοι αξιωματούχοι του διαστήματος αμφισβητούν αυτή την ορολογία, δήλωσε ο Dean Cheng, ανώτερος ερευνητής στο ίδρυμα " The Heritage Foundation" , ο οποίος είναι ειδικός στο διαστημικό πρόγραμμα της Κίνας. 


"Οι Κινέζοι επιμένουν ότι είναι ελεγχόμενο", δήλωσε ο Τσενγκ στον ιστότοπο Space.com. "Είναι πάρα, πολύ δυσαρεστημένοι όταν χρησιμοποιείτε τον όρο "ανεξέλεγκτο". 

" Οι Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν δηλώσει ότι γνωρίζουν ή έστω γνώριζαν, πού είναι ο Tiangong-1 και μπορούν να ενημερώσουν για το που βρίσκεται ανά πάσα στιγμή" , πρόσθεσε ο Τσενγκ. Αλλά για άλλα κράτη που διακινούνται στο διάστημα, μια "ελεγχόμενη" επανείσοδος είναι μια διαδικασία εκτελούμενη υπό την καθοδήγηση των διαχειριστών ενός διαστημικού σκάφους - για παράδειγμα, η εκ προθέσεως απομάκρυνση από την τροχιά του Σοβιετικού/Ρωσικού διαστημικού σταθμού Μίρ στον Ειρηνικό Ωκεανό τον Μάρτιο του 2001.

"Πρέπει να είμαστε διπλωματικοί, και στον κόσμο της πολιτικής σχετικά με το διάστημα, η Κίνα πιέζεται να δεχτεί τον ορισμό " έλεγχος" , συγκριτικά με τον υπόλοιπο κόσμο που βασίζεται σε κανόνες. Δεν παίρνετε ενδεχομένως τον δικό σας ορισμό,"  δήλωσε ο Cheng . "Για να υποστηρίξουμε κάτι τέτοιο, θα πρέπει να υπάρχουν υποστηρικτικά σημεία εδώ", πρόσθεσε, αναφερόμενος στις ενδεχόμενες συνέπειες.


Η επανείσοδος του Tiangong-1 είχε την εποπτεία από:  την JFSCC, την εταιρεία U.S.-based analysis group Aerospace Corp., τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και επιστήμονες από όλο τον κόσμο, καθώς και από τον κυβερνητικό φορέα Inter-Agency Space Debris Coordination Committee

"Η υπηρεσία JFSCC συνεργάζεται με την κυβέρνηση, τη βιομηχανία και τους διεθνείς εταίρους για να παρακολουθεί και να αναφέρει τις επανεισόδους, συμπεριλαμβανομένης και της χθεσινής επανειδόδου του Tinagong-1, διότι ο τομέας του διαστήματος είναι ζωτικός για τα κοινά, διεθνή μας συμφέροντα ασφάλειας", δήλωσε στην JFSCC ο Maj. Gen. Stephen Whiting διοικητής της 14ης μοίρας της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ . "Μία από τις αποστολές μας, στις οποίες παραμένουμε επικεντρωμένοι, είναι η παρακολούθηση και εποπτεία του διαστήματος, καθώς και των δεκάδων χιλιάδων θραυσμάτων που υπάρχουν εκεί έξω, ενώ ταυτόχρονα συνεργαζόμαστε με συμμάχους και εταίρους για να βελτιώσουμε την ασφάλεια του διαστήματος και να αυξήσουμε τη διαφάνεια στον τομέα του διαστήματος . "

" Όλα τα έθνη επωφελούνται από ένα ασφαλές, σταθερό, βιώσιμο και ασφαλές διάστημα", δήλωσε ο Whiting. "Μοιραζόμαστε πληροφορίες με τα κράτη που σχετίζονται με το διάστημα για να διατηρήσουμε σε ασφαλή επίπεδα τον χώρο του διαστήματος για το μέλλον της ανθρωπότητας".
Ο διάδοχος του Tiangong-1, το Tiangong-2, εκτοξεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2016 και φιλοξένησε τρεις αστροναύτες ένα μήνα αργότερα. Επίσης, ένα ρομποτικό σκάφος που ονομάζεται Tianzhou-1 συναντήθηκε με την Tiangong-2 λίγους μήνες αργότερα, πραγματοποιώντας αρκετές αυτοματοποιημένες εργασίες σύνδεσης, πρόσδεσης καθώς  και ανεφοδιασμού από τον Απρίλιο του 2017 έως τον Σεπτέμβριο του 2017.

Η επιτυχία αυτών των αποστολών προφανώς κάνει την Κίνα έτοιμη να αρχίσει με αυτοπεποίθηση και σιγουριά την κατασκευή ενός μόνιμου διαστημικού σταθμού. Το έθνος σκοπεύει να ξεκινήσει εργασίες κατασκευής και συναρμολόγησης το επόμενο έτος, και οι πρώτες αποστολές πληρώματος είναι προγραμματισμένες να γίνουν το 2022, δήλωσαν Κινέζοι αξιωματούχοι του διαστημικού προγράμματος της χώρας.

Το Tiangong-1 δεν είναι το μεγαλύτερο διαστημόπλοιο που έχει " πέσει " ποτέ από τον ουρανό. Η διάκριση αυτή πηγαίνει στο 140 τόνων (127 μετρικούς τόνοι) του σοβιετικού / ρωσικού διαστημικού σταθμού Mιρ, ο οποίος οδηγήθηκε στην ελεγχόμενη καταστροφή του στον Ειρηνικό Ωκεανό τον Μάρτιο του 2001.

Το μεγαλύτερο σκάφος που έχει απομείνει τουλάχιστον εν μέρει ανεξέλεγκτο είναι το 100 τόνων (91 μετρικοί τόνοι) διαστημικό λεωφορείο της NASA Κολούμπια , το οποίο καταστράφηκε κατά την επιστροφή του στη Γη την 1η Φεβρουαρίου του 2003, σκοτώνοντας και τους επτά αστροναύτες που επέβαιναν σε αυτό. Μια έρευνα αργότερα εντόπισε την αιτία της καταστροφής, η οποία οφειλόταν σε ένα κομμάτι αφρώδους μόνωσης στην εξωτερική δεξαμενή καυσίμων του  ΔΛ Κολούμπια, η οποία δύο εβδομάδες πριν από την τραγωδία έσπασε και πέφτοντας πάνω στο σκάφος δημιούργησε μια τρύπα στην ασπίδα θερμότητας στην αριστερή πτέρυγα κατά τη διάρκεια της εκτόξευσης.

Δείτε σχετικά βίντεο: 



Από τον Mike Wall


Πηγές υπάρχουν επίσης και στις παραπομπές του κειμένου (οι λέξεις με τα μπλε γράμματα)

Απόδοση στα Ελληνικά : Δημήτρης Γκίκας.
 Για διορθώσεις μετάφρασης ως προς το πρότυπο κείμενο, απορίες, ή συμπληρώματα, γράψτε μας: gikasd63@hotmail.com  η αφήστε μήνυμα inbox στη Σελίδα:

 Επίσης εάν θέλετε να δημοσιευτεί στο μπλόγκ μας κάποια δική σας εργασία, άρθρο, ή paper σχετικά με την επιστήμη, αποστείλατε τα άρθρα αυτά συνοδευόμενα απαραίτητα από τη σχετική βιβλιογραφία, και την σχετική έντυπη άδεια σας για δημοσίευση στο μπλόγκ μας, στη διεύθυνση: gikasd63@hotmail.com  . Η δημοσίευση είναι εντελώς δωρεάν.

Εάν, κατά την άποψή σας, υπάρχουν επιστημονικά λάθη στο πρότυπο κείμενο η ομάδα μας δεν μπορεί να παρέμβει και να το αλλάξει χωρίς την συναίνεση του αρθρογράφου. Για οποιαδήποτε τέτοια αλλαγή επικοινωνήστε με την πηγή του άρθρου.

 Το κείμενο υπόκειται σε επικαιροποίηση αν υπάρξουν έγκυρες διορθώσεις ή νέα στοιχεία που αφορούν το θέμα του άρθρου. 

Για την ομάδα : @Aratosastronomy